10 STEPPIÄ TUOTTAVAMPAAN GOOGLE-MAINONTAAN.

Teettepä Googlen hakusanamainontaa itse tai ostatte sen asiantuntevalta kumppanilta, on
sinun hyvä ymmärtää ja tarkastella kokonaisuutta vähän pintaa syvemmälle. Tai palauttaa
joitakin asioita mieleen.


Alla keräämämme muistilista asioista, jotka tuntuvat usein tekijöiltä unohtuvan. Menestys
vaatii perusasioiden jatkuvaa toistoa jopa huipuiltakin ja tässäkin asiassa kokonaisuus on
yksittäistä asiaa tärkeämpi.


1. Tuottava mainonta on monen asian summa.


Älä tuijota pelkästään klikkiprosenttia, klikkihintaa tai mitään muutakaan asiaa yksinään.
Googlen hakusanamainonnan pääasiallinen tarkoitus on tuoda mahdollisimman potentiaalisia asiakkaita verkkosivuillesi.


2. Potentiaaliset asiakkaat tärkeämpiä kuin klikkimäärän maksimointi.


Trafiikin määrä verkkosivuillasi on kiinnostavaa tietoa. Vielä kiinnostavampi tieto on klikkien laatu. Toimiva mainonta tuottaa sivuillesi vain palveluistasi kiinnostuneita asiakkaita.


3. Avainsanat ja hakutermit, kaksi eri asiaa.


Avainsanat ovat tapa kohdentaa mainontaasi. Hakutermit kertovat sinulle mitä ihminen on kirjoittanut Googleen ennen kuin näkee mainoksesi. Seuraa hakutermejä tarkkaan!


4. Ole tarkkana laajan haun avainsanojen kanssa!

Kohdenna avainsanasi järkevästi, sillä muutoin annat Googlelle liian suuret vapaudet näyttää mainostasi ihmisille, joille et halua näkyä.


5. Konversioseuranta kannattaa.


Konversioseurannan avulla saat tärkeää tietoa mainonnan tuottavuudesta. Suunnittele tavoite ennen seurannan toteuttamista.


6. Menetettyjen impressioiden ja ylimmän mainospaikan impressioiden osuus.


Huomioi mainonnassasi kuinka paljon hakuja menetät mainosbudjettisi mahdollisesti liian pienen koon vuoksi ja reagoi siihen tarpeen vaatiessa. Näet myös mainosnäkyvyyden eri
päivänaikoina. Samoin on hyvä seurata mainostesi sijoitusta hakutuloksissa.


7. Hintatarjousstrategia


Valitse hintatarjousstrategia kampanjasi tavoitteiden mukaisesti. Kannattaa myös testata eri vaihtoehtoja niin löydät toimivimman ratkaisun.


8. Hyödynnä dynaamisia ja responsiivisia mainoksia.


Googlen automaatiota kannattaa ehdottomasti hyödyntää kunhan seuraat tarkkaan tuloksia.


9. Laadukkaasti toteutettu kampanja on Googlen ja sitä myötä myös sinun etusi.


Mitä paremmat optimointipisteet kampanjallasi on, sitä parempi näkyvyys. Saat Googlelta myös vinkkejä pisteiden parantamiseksi.


10. Google Analytics


Tägitä Google-tilisi Analyticsiin ja seuraa tarkkaan mitä ihmiset tekevät verkkosivuillasi sinne mainoksen kautta mentyään. Näin vältyt isoiltakin rahallisilta menetyksiltä.



Kokeile ja testaa rohkeasti. Se on ainoa tapa kehittyä!

Jan von Schantz



Jan von Schantz


Kirjoittaja on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja Flain perustaja.

Share