AKTIIVINEN OTE SOSIAALISEEN MEDIAAN VOI OLLA AVAIN TEHOKKAAMPAAN MARKKINOINTIIN - TIKTOK OSANA MARKKINOINTIA


29.01.2021

Markus Okker

Kuka muistaa lastenohjelma Kaapon tunnuslaulun sanat ”maailma muuttuu, niin minäkin”? Vaikka kyseessä on lastenohjelma, niin kyseinen lausahdus ohjelman tunnuslaulusta kestää aikaa vuodesta toiseen.


Yrityksen markkinoinnissa enää ei riitä se, että panostaa pelkästään laadukkaisiin verkkosivuihin, vaan näiden laadukkaiden verkkosivujen lisäksi yrityksellä on hyvä olla myös eri sosiaalisen median kanavat hallussa. Mieluiten myös niin, että niihin tuotetaan aktiivisesti sisältöä, eikä vain luoda tunnuksia ja anneta asian olla.


Facebook, LinkedIn, Instagram… Nämä ovat yleisesti ottaen ne perinteiset kanavat, joita yrityksiltä löytyy. Jos haluaa saada kaiken tehon sosiaalisen median kanavista irti, kannattaa tutustua TikTokiin, jossa persoonallisten ja spontaanien julkaisujen kautta voi saada brändiään tunnetuksi sekä katsojien mielenkiinnon heräämään.


Mikä ihmeen TikTok?


TikTok-videot ovat lähtökohtaisesti lyhyitä 15–60 sekunnin pituisia pätkiä, jotka sisältävät esimerkiksi huulisynkattuja musiikkivideoita, tanssivideoita tai ruoanlaittoreseptejä – usein vahvalla huumoriotteella toteutettuna. Sovellus onkin noussut viimeisen parin vuoden aikana yhdeksi ladatuimmista sovelluksista Facebookin ja Instagramin rinnalle.


Sovelluksen videot ovat pystymallisia ja skrollaamalla ylös tai alas voi tutkia videosyötettä. Sen tarjonta voi aluksi tuntua hieman sekavalta, mutta ei hätää, sillä sovelluksen algoritmin oppiessa käyttäjän mieltymykset, videosyöte alkaa tarjoamaan sisältöä, josta käyttäjä nauttii – kuten vaikkapa villeistä tanssihaasteista aina ajattomaan klassikkoon: kissavideoihin.


Kannattaakin siis tutustua sovelluksen tarjontaan ajan kanssa, ennen kuin alkaa hyödyntämään sitä markkinoinnissa. TikTokia käyttäessä on hyvä unohtaa muiden kanavien julkaisutyyli, sillä TikTok vaatii todellista heittäytymistä ja silmää sille, minkälaiset julkaisut siellä ovat suosittuja. On hyvä tiedostaa, että TikTokin käyttäjäkunta on lähtökohtaisesti nuorempaa sukupolvea, joten alusta on omiaan hieman rohkeammille ja hassuttelevimmille postauksille. Muun muassa erilaiset TikTokissa kiertävät haasteet ovat erinomainen tapa tuoda omaa brändiään esille.


TikTokin hyödyt markkinoinnissa

Sovellus on hyvä alusta hyödyntää vaikuttajamarkkinointia, sillä oikein valikoitu vaikuttaja voi tuoda yrityksellesi laajempaa näkyvyyttä hyvinkin nopeasti. Kaupalliset yhteistyöt vaikuttajien kanssa voivat nostaa brändisi näkyvyyttä esimerkiksi antamalla yrityksen kanava vaikuttajan haltuun, jolloin hän luo yhdessä suunnittelemaanne sisältöä yrityksen kanavalle toimien samalla brändilähettiläänä.


Vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi aktiivinen sisällöntuotanto TikTok-tilille voi tuoda paljon näkyvyyttä, joka mahdollistaa uusien asiakkaiden tavoittamisen. Hyvänä esimerkkinä tästä on Helsingin K-Supermarket Redin kauppias, joka lyhyessä ajassa onnistui saamaan noin 51 000 seuraajaa uudelle TikTok-tililleen. Kauppias hyödynsi sovellusta mm. julkaisemalla irtokarkkikoodin, jonka tietäisivät vain kyseisen tilin seuraajat. Koodin julkaisun seurauksena kauppaan asteli 500 ihmistä ostamaan karkkia.


Toinen esimerkki TikTokin hyödyistä markkinoinnissa on The North Facen ja Guccin yhteistyömallisto, joka sai muotimaailmassa suurta huomiota etenkin nuorten trendsettereiden parissa, kun tieto mallistosta julkistettiin ensimmäisenä TikTokissa. Toki kollaboraation molemmat osapuolet ovat jo entuudestaan isoja nimiä, mutta ei varmasti ole sattumaa, että yhteistyömalliston lanseerauskanavaksi valikoitui juuri TikTok.



Asiakkaat vaativat vuorovaikutusta, joten digimarkkinoijan on hyvä pysyä aallonharjalla


Aktiivinen ja ammattimainen ote sosiaaliseen mediaan voi olla avain tehokkaampaan markkinointiin, koska asiakkaat hakevat yrityksiltä nopeaa vuorovaikutusta. Digimarkkinoijan tulee olla selvillä sosiaalisen median alustoista ja siitä vauhdista, millä digimarkkinoinnin muutokset tulevat.


Maailma muuttuu - muututko sinä?

Share the page on social media
Share