DATAOHJAUTUVA MARKKINOINTI - MIKSI DATA ON NIIN ARVOKASTA?


24.02.2021

Markus Okker

Data, data, data. Näihin neljään kirjaimeen perustuu digimarkkinointi, ja myös koko Flain toiminta. Data ja sen mittaaminen nimittäin mahdollistavat yrityksen markkinoinnin kehityksen – ai miten niin? No, tarkkaan mitatulla, merkityksellisellä datalla parannat markkinointisi tehokkuutta sekä sujuvoitat asiakkaan kokemusta digitaalisissa kanavissa. Jos esimerkiksi mainosten tehoa ei mitata eri kanavissa usein eri tavoin, koko markkinointistrategiasi saattaa osoittautua tehottomaksi. Dataa oikeaoppisesti analysoimalla opit mistä eri asioista tehottomuus johtuu. Markkinointiviestintä voi myös olla jopa tarpeetonta kanavissa, joissa niille ei löydy kiinnostusta. Tai voi olla, että tuottamasi sisältö ei kiinnosta kohdeyleisöäsi.



Data on siis tietoa, jonka avulla saamme selville mainoskampanjan tehon reaaliajassa. Mittaamalla kampanjan tuloksia sen aikana, kampanjaa voidaan kehittää jatkuvasti tuottavammaksi. Datan avulla voi myös kehittää vaikkapa verkkosivuston toimivuutta siten, että se vastaa kohderyhmän mieltymyksiin. Tämä mahdollistuu sillä, että dataseurannan avulla tiedossasi on muun muassa se, millä laitteella vierailijat kävivät sivustolla, mistä geologisesta sijainnista liikenne tuli, mitä ihmiset tekevät sivustolla tai mistä eri syistä johtuen haluttuja konversioita (esim. yhteydenottoja) ei synny odotetusti.



MITEN JA MISTÄ DATA KONKREETTISESTI SITTEN KERTYY?


Data muodostuu esim. kaikista eri toimenpiteistä verkkosivuilla, videoiden katseluista - ja kuinka pitkälle niitä katsotaan, blogien lukemisesta, hakuhistorioista ja somekäyttäytymisestä jne jne. – lähestulkoon siis kaikesta online-käyttäytymisestä. Markkinointia kehitettäessä on täten käytettävissä valtava määrä tietoa, eli dataa. Ne, jotka osaavat hyödyntää tätä tietoa, parantavat myös markkinointinsa kehitystä.



Kun yrityksen asiakasymmärrys on mahdollisimman kattavaa, on sillä silloin myös tehokkaammat lähtökohdat tuottaa loistavia asiakaskokemuksia. Tavoitteenasi voi olla pysyä paremmin nykyisten asiakkaidesi top of mindissa tai hankkia uusia asiakkaita. Tätä varten on tiedettävä esim. minkälainen mainonta vie toimintasi lähemmäs tuota tavoitetta. Tuottava markkinointi perustuu hyvään asiakaskokemukseen ja dataohjautuvasti toimiva markkinointi tapahtuu reaaliaikaisesti siellä, missä asiakkaasi jo ovat, sisällöllä, joka heitä kiinnostaa.

Share the page on social media
Share