KOLME ARVOKASTA VINKKIÄ VERKKOSIVU-UUDISTUKSEEN.

Verkkosivujen uudistaminen on usealle yritykselle ajankohtaista, sillä asiakkaiden tottumukset
siirtävät vääjäämättä kaupankäyntiä jatkuvasti enemmän verkkoon.


Verkossa tehtävä kaupankäynti ei rajoitu ainoastaan sivustoilla tehtäviin suoriin verkko-ostoksiin
tai esimerkiksi kuluttajakauppaan, vaan koskee palveluntarjoajana juuri sinua, riippumatta alasta
tai palveluistasi. Asiakkaasi etsivät tilanteeseensa sopivan ratkaisun ja he ovat taatusti yhteydessä sinne missä se näyttää olevan parhaiten mahdollista. Älä siis vahingossa huiputa itseäsi siihen uskoon, että laadukas palvelu tai vaikkapa kilpailukykyinen hinta riittäisi yksinään perusteeksi asiakkaan ostopäätöksen tekoon. Tässä yrityksellänne onkin erinomainen mahdollisuus erottautua kilpailusta edukseen ja oikein toteutettuna verkkosivu-uudistus on aina kannattava sijoitus.


Mm. seuraavia asioita sinun on hyvä ottaa huomioon ennen kuin koko prosessi edes alkaa.



1. Tarjoa ratkaisu asiakkaasi ongelmaan jo verkkosivuillasi.


Liian usein törmäämme sivuihin, jossa asiakkaan huomiointi on unohtunut suunnitteluprosessissa kokonaan. Ilme on jokaisella sivulla tärkeä, mutta sitä ennen on
mietittävä sivuston rakenne ja sisältö osa-alueittain, ostajapersoonat huomioiden. Jos sivut
eivät palvele asiakastasi hänen odottamallaan tavalla, annat kilpailijoillesi turhaan
etumatkaa. Laadukas sivusto on uskottava, houkutteleva sekä vakuuttava, mutta samaan
aikaan ohjaa asiakasta proaktiivisesti haluttuun suuntaan. Koko prosessi tähtää jonkinnäköiseen asiakaskontaktiin on se sitten soitto, sähköposti, yhteydenottopyyntö, uutiskirjeen tilaaminen, suora osto…



2. Tee yhteydenottamisesta asiakkaallesi mahdollisimman helppoa.


Mitä haluat viestiä ihmiselle, joka on juuri tullut sivuillesi? Pyri herättämään asiakkaassasi
tunnereaktio, joka ruokkii kiinnostusta. Tästä syystä on tärkeä asettua potentiaalisen
asiakkaan asemaan. Hän ei ymmärrä palveluistasi yhtä paljon kuin sinä, joten ammattijargon on pidettävä hallinnassa ja tehdä ostaminen helpoksi. Tarjoa asiakkaalle monia eri tapoja ilmoittaa kiinnostuksestaan monessa sivuston eri osa-alueessa. Asiakaspolkujen on oltava loogisia ja helposti käyttäjän näkökulmasta ymmärrettäviä. Sisältö nopeasti silmäiltävää, mutta informoivaa houkuttelevalla tavalla.



3. Kyllä, panosta Google-näkyvyyteen.


Kasvuyrityksellä ei ole nykypäivänä varaa luottaa pelkkään puskaradioon tai palvelun laatuun kun puhutaan uusasiakashankinnasta. Oikeaoppinen hakukoneoptimointi mahdollistaa hyvän näkyvyyden Googlessa niille, jotka etsivät ongelmaansa ratkaisua. Sivuston teknisesti laadukas toteutus takaa hyvän sivunopeuden Googlen näkökulmasta ja toisaalta hyvän näkyvyyden hakutuloksissa tärkeimmillä palveluillasi. Uudistuksessa on tärkeä muistaa tehdä vanhojen urlien ohjaus uusille sivuille. Ammattimainen sivusto ja sitä myötä hakukoneoptimointi tekee myös Googlen hakusanamainonnastasi merkittävästi tuloksekkaampaa.

Sivusto-uudistus saattaa tuntua muiden asioiden ohella toissijaiselta ja siksi usein pitkittyä. Asiansa tunteva markkinointitoimisto tekee projektista sinulle kuitenkin ajankäytöllisesti tehokkaan. Riippumatta yhteistyökumppanista, sinun on hyvä olla perusteista itsekin perillä. Ota siis edellä mainitut stepit huomioon. Muussa tapauksessa uudistus ei palvele etujanne ja sijoitus sekä ajankäyttösi valuu helposti hukkaan.


Lisää tietoa aiheesta löydät Verkkosivut-välilehdeltämme.

Jan von Schantz



Jan von Schantz


Kirjoittaja on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja Flain perustaja.

Share