6 ARVOKASTA VINKKIÄ SOMEMARKKINOINNIN STRATEGIAN SUUNNITTELUUN

20.9.2021

Markus Okker



1. MÄÄRITÄ MITTARIT JA TAVOITTEET


Pohdi, mitkä ovat ne tavoitteet ja syyt miksi luoda sisältöä sosiaaliseen mediaan. Haluatko kehittää työnantajamielikuvaa, tuoda palveluja tai tuotteitasi tutuksi potentiaaliselle asiakkaalle, esitellä asiantuntijuutta vai esim. mahdollisimman suoraviivaisesti lisätä myyntiä? Tämän jälkeen mieti, mitkä ovat ne toimenpiteet, joilla saavutat tavoitteesi. Suunnittelu on tärkeä osa toimivaa strategiaa. Määrittele siis itsellesi tavoitteet siinäkin tapauksessa, että se tuntuu aluksi vaikealta ja epämääräiseltä. Tämä on ainoa tapa miten opit missä onnistuttiin ja missä ei. Myöskin tavoitteiden asettaminen helpottuu ajan myötä. Vaihe vaiheelta tavoitteita voi korjata suuntaan tai toiseen kun opitaan lisää. Mm. mainonnan avulla on mahdollista saada sosiaalisen median näkyvyytesi vauhdikkaasti kasvuun.




2. PÄÄTÄ KANAVAT


Mieti ensin, että mitkä sosiaalisen median kanavat valitset – kaikissa ei tarvitse olla. Aivan kuin sisällön suhteen, myöskin kanavien suhteen laatu korvaa määrän. Tutki, mitä kanavia kohderyhmäsi käyttää, ja kuinka he käyttäytyvät kyseisissä kanavissa. Jos kohderyhmäsi on esimerkiksi nuoret, ei Facebook välttämättä ole oikea kanava sinulle, vaan silloin esimerkiksi TikTok, Instagram ja Snapchat voivat olla yrityksellesi ne oikeat kanavat.




3. TEE SISÄLTÖSUUNNITELMA


Kun edellä mainitut toimenpiteet on suoritettu, voit alkaa suunnittelemaan sisältöä ja julkaisukalenteria valituille kanaville. Kanaviin tutustuessa olet varmasti hahmottanut, että ne suosivat toisistaan erilaista sisältöä. Sisällöt tulee luoda siis kanavakohtaisesti huomioiden kohderyhmät. Tuota sisältöä, josta yleisösi on kiinnostunut, eli tutki tasaisin väliajoin mikä toimii ja mikä ei. Tee postaussuunnitelma mielellään vähintään 3 kk eteenpäin ja ajasta julkaisut etukäteen jos mahdollista. Näin ajankäyttösi on tehokasta. Viikottainen, puhumattakaan päivittäinen puuhastelu on kuluttavaa ja tehotonta ellei siihen ole vaadittavia resursseja. Ajankohtaisia postauksiahan voit aina lisätä suunnitelmaan tilannekohtaisesti. Kanavakohtaisia poikkeuksia on somessa jonkin verran, esimerkiksi Instagramissa tarinoiden ja syötteen postausvideot suosivat erikokoisia videoita. Muista siis huomioida tällaiset asiat sisältöä suunnitellessa.




4. OLE AKTIIVINEN


Se ei riitä, että aktivoit tilit ja pelkästään postailet haluamiasi asioita. Sinun tulee olla myös aktiivinen luomillasi tileillä. Haasta seuraajiasi esimerkiksi kilpailuilla, tykkää ja jaa muiden postauksia – sekä tietenkin kommentoi! Tee siis vastavuoroisesti oma osuutesi, koska onhan se kuitenkin SOSIAALINEN media.




5. KEHITÄ STRATEGIAASI KOKO AJAN


Sosiaalisen median trendit muuttuvat ja uusia kanavia tulee aina vain lisää. On siis tärkeä pysyä näissä muutoksissa mukana, koska se mikä toimi vielä eilen kohderyhmällesi, ei välttämättä toimi enää huomenna. Omaa toimintaa on myös hyvä muistaa säännöllisesti analysoida ja sen mukaan kehittää. Tee siis tavoitteidesi analysoimisesta järjestelmällistä, jotta osaat reagoida niiden tuloksiin oikealla tavalla.




6. LUOTA TARVITTAESSA AMMATTILAISEN APUUN


Ammattilaisen suunnittelemalla laadukkaalla somestrategialla saat kanaviisi nostetta aivan uudella tasolla. Yksityiskohtaista asiantuntijuutta hyödyntämällä vältät suurimmat sudenkuopat ja varmistat prosessin toimivuuden. Ota yhteyttä ja suunnitellaan juuri sinun yritystäsi palveleva strategia, joka siiviittää somesi lentoon!


Share the page on social media
Share