MITEN PARANTAA GOOGLE-NÄKYVYYTTÄ?


18.12.2020

Markus Okker

Viimeisen vuoden aikana yli 90 prosenttia kaikista maailman verkossa tehdyistä hauista on tapahtunut Googlen kautta. Monelle on varmasti myös selvää se, että suomalaisten suosima hakukone on Google.


Yritykselle tämä taas tarkoittaa sitä, että yrityksen sivut ja niiden sisältö tulee vastata sitä, mitä potentiaaliset asiakkaat Googlesta hakevat. Parempi Google-näkyvyys kun lisää myyntiä.
Kuinka sitten saada sitä näkyvyyttä ja varmistaa, että yrityksesi sivut todella vastaavat sitä mitä asiakkaasi Googlesta hakevat? Vastaus tähän on mm. hakukoneoptimointi, eli SEO (search engine optimization). Hakukoneoptimoinnin avulla parannat yrityksesi orgaanista, eli mainosten ulkopuolista näkyvyyttä. 


Google on robotti, joten kun kirjoittaa hakupalkkiin mitä tahansa, on yrityksen metaotsikossa sekä metakuvauksessa osattava vastata näihin hakuihin, jotta sivuille löydetään. Googlen hakutulossivulla näkyvä klikattava otsikko on nimeltään metaotsikko ja metakuvaus taas on se lyhyt klikattavan sivun kuvaus, joka myös näkyy hakutulossivulla. Näiden tarkoituksena on houkutella Googlessa hakuja tekeviä klikkaamaan itsensä juuri sinun verkkosivuillesi.

Googlen ja sen käyttäjien kannalta olennaisinta on, että hakutulokset tarjoavat mahdollisimman osuvan ja kattavan vastauksen tehdylle haulle. 


Luo sivuillesi sisältöä, jota asiakkaasi Googlettavat 


Verkkosivuja rakentaessa on hyvä pohtia, mistä sivuillasi käyvä potentiaalinen asiakas haluaisi tietoa, ja kuinka hän tämän tiedon löytää. Jo mainittujen metaotsikon ja metakuvauksen lisäksi on tärkeä myös määritellä avainsanat, joilla haluat sivujesi löytyvän.


Sivujen sisällössä myös määrä vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, mutta tässäkään tapauksessa määrä ei saa korvata laatua. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa juuri tämä lukemasi blogi. Blogit ovat oiva tapa saada kävijä käyttämään aikaa sivuillasi – ja tästä myös Google tykkää. Yksinkertaisesti sanottuna: Kun saat ihmiset käyttämään aikaansa sivustollasi, niin Google parantaa näkyvyyttäsi hakukoneissa.


Blogin kirjoittamisessa ei saa kuitenkaan keskittyä pelkästään hakukoneoptimointiin, vaan täytyy myös huomioida lukijaystävällisyys, sillä blogi luo asiantuntijuutta ja aktiivisen yrityksen fiilistä.


Sivujen täytyy lisäksi olla toimivat ja helppokäyttöiset – niin mobiililaitteilla, tietokoneella kuin tabletillakin. 


Hakukoneoptimointi koostuu useasta eri osa-alueesta, mutta jostain täytyy aina aloittaa

Tämä teksti on vain pintaraapaisu siitä mitä kaikkea SEO sisältää, mutta ymmärtämällä nämä asiat pääsee kuitenkin alkuun! Suoranaista oikotietä hyvään Google-näkyvyyteen ei ole, vaan laadukkaalla sisällöllä, hyvällä teknisellä toteutuksella ja pitkäjänteisellä työllä verkkosivusi ovat kilpailuetu lähes poikkeuksetta.


Lue Flain hakukoneoptimoinnista täältä.

Share the page on social media
Share