MITEN SAAN SOMEMARKKINOINNISTANI MAHDOLLISIMMAN TUOTTAVAA?

Sosiaalisen median viestintäsi on varmuudella kannattavaa kun kaksi asiaa kohtaavat.
Laadukas sisältö ja siitä kiinnostunut yleisö.


Asia kuulostaa äkkiseltään päivänselvältä. Suurimmalle osalle somemarkkinoinnin tekee
kuitenkin haastavaksi se, että yleisöä ei tunneta tarpeeksi hyvin eikä sitä osata ottaa riittävästi huomioon. Lisäksi sisältöä tuotetaan arvailemalla ja vailla kunnon suunnitelmaa. On hyvin harvinaista, että tällainen markkinointi on tuottavaa tai ainakin siihen kulutettu aika olisi tuottavampaa jonnekin muualle suunnattuna. Jos haluat kuitenkin kehittää markkinointisi tuottavuutta niin seuraavat asiat huomioimalla sinunkin on mahdollista saada sosiaalisen median markkinointisi moninkertaisesti tuloksekkaammaksi. Niin kuin monessa muussakin asiassa, tässäkään ei ole helppoa ja nopeaa tietä onneen.



1. Seuranta. Seuranta. Seuranta.


Jotta tiedämme mikä kannattaa ja mikä ei, on virheistä otettava oppia. Jotta taas ymmärrämme tekemämme virheet, on seurattava tarkkaan missä onnistumme ja epäonnistumme. Sosiaalisen median markkinoinnissa analytiikka ja sen oikeaoppinen tulkitseminen on erikoisen tärkeää. Yleisöstä kerätty mahdollisimman tarkka data ja sen tehokas hyödyntäminen muovaavat somemarkkinoinnistasi myyntikoneiston, joka ei lepää.


2. Muutos- ja kehitystoimenpiteet


Jotta saat somemarkkinoinnistasi mahdollisimman kannattavaa, on opiskeltava miten esim.
Facebookin algoritmit toimivat. Jatkuvasti kerättävä data on arvokasta vain, jos sitä osataan hyödyntää oikein. Algoritmeja ymmärtämällä ja manipuloimalla saat enemmän näkyvyyttä sisällöstäsi kiinnostuneen yleisön silmien edessä. Toisaalta myös sisältöä on tärkeä muokata yleisön mukaisesti. Jaa yleisöäsi pienempiin osiin, jotta viestintäsi on mahdollisimman kohdennettua.


3. Somemainonnan myyntifunneli


Olemme kaikki nähneet julkaisuja tai mainontaa, joka ei ole kovinkaan kiinnostavaa. Se on
mainostajalle rahan hukkaa ja yleisölle ajoittain jopa ärsyttävää. Tämä on kuitenkin pääosin vältettävissä. Myyntifunnelin rakentamalla tuotat kiinnostuksensa osoittaneille asiakkaille stepeittäin uutta heitä kiinnostavaa sisältöä ja ohjaat tehokkaasti palvelujesi luokse. Miksi viestisit yksittäiselle ihmisille uudelleen ja uudelleen samaa asiaa kun hän on osoittanut kiinnostuksensa aiheeseen paljon laajemmin? Myyntifunnelin avulla voit luoda yrityksestänne ja palveluistanne räätälöityä sisältöä siitä kiinnostuneille yleisöille.

Yllä olevia asioita opiskelemalla takaamme, että somemarkkinointisi kehittyy
kannattavampaan suuntaan.

Jan von Schantz



Jan von Schantz


Kirjoittaja on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja Flain perustaja.

Share